3. Hoe is de inrichting van Breda veranderd?

Tot 1535 had Breda stadsmuren. Dit kun je nu nog steeds zien in het centrum, doordat de muur met lampjes is aangegeven op de grond. Door brandden in 1490 en 1534 gingen de bewoners van houten huizen over naar stenen huizen. Een logische verandering van de inrichting van Breda, is dat er na WWII er veel flatgebouwen kwamen. Dit kwam doordat flatgebouwen makkelijk gebouwd konden worden en je had veel huizen op een klein stuk gebied. De afgelopen decennia zijn er veel nieuwbouwwijken bijgekomen. Dit zijn vaak losstaande huizen die redelijk duur zijn. De gemeente Breda is erg uitgebreid sinds 1900. Alle huizen die er bij zijn gekomen, maar ook kantoorgebouwen en industrieterreinen hebben ervoor gezorgd dat Breda groter is geworden. Er zijn veel gebouwen gerestaureerd, zoals bijvoorbeeld de koepel. Maar ook het oude postkantoor, het oude gemeentehuis, de kazerne en nog veel meer gebouwen hebben door de tijd heen een nieuw doel gekregen.

Wat door de jaren heen eigenlijk wel hetzelfde is gebleven, is het historisch centrum van Breda. Hoewel een deel van het centrum is veranderd in een shop gebied voor toeristen, heeft Breda nog steeds zijn authentieke gedeelte. Dit is ook erg aantrekkelijk, vooral voor toeristen die graag een rondleiding krijgen door de stad. De oude huizen zijn van buiten nog hetzelfde. Ook hebben we nog steeds het oude kasteel, dat bij het Valkenberg park staat. Er zijn dus veel gebouwen in Breda die hun originele buitenkant nog hebben. Maar er zijn genoeg dingen die een nieuw jasje hebben gekregen, zoals de winkels in de binnenstad. Het gaat hier vooral over het winkelgedeelte en niet de eventuele huizen er boven. Winkels zien er in 2019 erg modern uit, en natuurlijk heel erg anders dan in 1900. De etalages zijn erg open en binnen zijn de winkels vaak licht en open gebouwd. De producten staan vaak wat verder uit elkaar zodat je meer op je gemak kan winkelen. Op dat gebied is Breda erg gemoderniseerd.

Station Breda nu.

Een paar jaar geleden is station Breda ook veranderd. Ze hebben heel het gebouw gemoderniseerd, waardoor het zo handig mogelijk werd voor zowel reizigers als de treinen. De architect Koen van Velsen heeft 12 jaar er over gedaan om het gebouw te ontwerpen en het bouwen van het nieuwe station. Behalve een station voor treinen en bussen zijn er ook kantoren en commerciële ruimtes. Er zijn 150 woningen in gemaakt en het heeft twee buiten fietsenstallingen en eentje binnen.

Station Breda 1993. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb